Uživatelské postřehy z přechodu na poslední verzi Symbianu Belle FP2

Uživatelské postřehy z přechodu na poslední verzi Symbianu Belle FP2

Poslední aktualizace Symbianu Belle se Nokii povedla, z pohledu konzervativního uživatele však nepřinesla jen vylepšení.

16.5.2013, Libor Žuffa

Nedávno jsem vyměnil redakční Nokia X7. Jelikož jsem po nejrůznějších zkušenostech s aktualizacemi Symbianu dost skeptický, používal jsem v ní starší verzi Anna. Nic mi nechybělo, vše bylo tak, jak bylo u Symbianu už několik let zvykem, doplněno o několik vylepšení. Rychlost byla po odinstalaci nejrůznějších doplňků od Nokie výborná, takže jsem neměl žádný důvod přechodu k verzi Belle a jen jsem se usmíval připomínkám uživatelů, kteří okamžitě po vydání FP2 aktualizovali jako o život, jakoby si nepamatovali na předešlé aktualizace, a řešili nastalé problémy.

     

První seznámení s Nokia 808 Pure View

Výměna za poslední Symbianovou Nokia 808 PureView, na kterou jsem se velice těšil, ale znamenala přechod na Belle FP2. První seznamování ihned potvrdilo moje obavy, menu rozplácnuté na jedné obrazovce, díky kterému vzniká chaoz v aplikacích. Co vedlo Nokii k tomuto kroku? Naštěstí nebyla odstraněna možnost vytvořit si složky a roztřídit zástupce kam patří. Jenže tím pouze uživateli přidělávají práci. Ale abych na začátku pouze nehanil, mile mě překvapila výsuvná roletka, o které bych si nikdy nemyslel, že může takovým způsobem zjednodušit život. Jediné co bych jí vytkl, je nutnost zavírání pomocí gesta sunutí prstu. Na obrazovce mohlo být přidáno tlačítko v podobě křížku, ovšem to je jen malý detail na kráse.

Rychlost systému Belle FP2

Na samostatnou kapitolu by vydalo srovnání systému s konkurencí v rychlosti odezvy a celkových reakcí. Pamatuji si první verze Symbianu "na třetí" a Belle FP2 mi připadá jako zcela nový systém. Příliš nechápu uživatele konkurenčních zařízení, když kritizují nový Symbian za rychlost. Ono je možné ještě zrychlit? Jelikož systém jako takový reaguje velice rychle a nikde jsem nezaznamenal žádné prostoje, které by práci s ním jakkoli zpomalily. Také při zapínání telefonu jsem byl mile překvapen. Jsem zvyklý z mé primární N96, že pokud ji zapínám, můžu několik minut dělat něco jiného a až potom se začít věnovat telefonu. Tady je načtení opravdu otázkou několika desítek sekund.

Co mě u Belle FP2 zklamalo je absence PDF čtečky. Potřebujete prohlédnout PDF soubor, máte v ruce Symbian a ani nepřemýšlíte nad tím, že by chyběla funkce, která byla v systému odjakživa. Zde se opět potvrdily mé zkušenosti, že nový systém nepřinese vždy jen vylepšení, ale obratem sebere i standardní služby, na které byl uživatel zvyklý. (Aktualizace: PDF čtečka ve firmwaru je, ovšem mám problém s USB, tudíž nemohu přehrát fw a při trojhmatu se pravděpodobně smazala)

 

Nové rozložení klávesnice

Klávesnice je v telefonu využívaná velice často. Symbian Anna ji měl výbornou a na qwertz klávesnici se dalo psát docela rychle. Klávesnice u Belle FP2 mě ovšem zklamala. Nevyhovuje mi přesun funkcí pod hvězdičkou a křížkem v klasickém alfanumerickém rozložení na výšku. Přepínání na čísla se přesunulo pod hvězdičku, kde se v minulosti vyvolávaly pouze doplňkové znaky. Chybějící znaky otazník a vykřičník zase degradují klávesnici na šířku. Extrémně obtížný úkol je pohyb v rozepsaném textu, šipky pro posunutí kurzoru se zobrazují zcela náhodně a stejně rychle jako se objevily, také mizí. To by pro mě byl důvod, proč bych se raději vrátil k Anně a oželel zbylé výhody.

     

Fotogalerie

Vyrovnám opět negativa s pozitivy a vychválím aplikaci fotogalerie. Ačkoli už na Anně fungovala výborně, Belle FP2 ji posouvá opět kupředu. Rychlost zaostření po přiblížení fotografie je okamžitá. Vše maximálně zjednodušeno a v přehledném podání. Chvíli mi tedy trvalo zjistit, jakým způsobem se dostanu k informacím o fotkách, ale jinak nemám výtek. Přebývají mi snad jen obrázky s daty jednotlivých dní. Některým uživatelům může chybět z Anny vytváření alb, ale s touto absencí se Nokiácká galerie potýkala již dříve a lze ji snadno nahradit aplikacemi třetích stran např. pomocí Resco Photo Viewer apod.
Jsem opravdu nadšený z rychlého přepínání mezi galerií a fotoaparátem. Vyfocení fotografie a její následné otevření v galerii přes odkaz v aplikaci fotoaparát je otázkou okamžiku. Velmi rychlé je také pořízení snímku z lockscreenu. Stačí zmáčknout spoušť a maximálně do tří sekund můžete mít první obrázek.

     

Webový prohlížeč

Nejnovější verzi, mojí zřejmě nejpoužívanější aplikace na dotykovém telefonu, se nedá upřít obrovský krok kupředu. Rychlost načítání a posouvání stránek je výborná, chybí mi ale klasická "menu" obrazovka v prohlížeči. Nyní jsou všechny položky v jednom seznamu a působí to nepřehledně.

Závěr

Přehled změn z pohledu běžného uživatele zakončím konstatováním, že jsme se konečně dočkali čistého Symbianu. Nokia v Belle FP2 konečně vynechala nejrůznější zbytečné aplikace vestavěné přímo do firmwaru telefonu, které postrádaly možnost odinstalace a celý systém tak dostal zcela jinou dimenzi.
Máte stejné, nebo odlišné názory a jak celý Symbian Belle FP2 vidíte vy? Těším se na vaše příspěvky v diskuzi.

Proč miluji Windows Phone a dnes už téměř nenávidím Symbian

Aktualizováno: Provokativní nadpis vzbudil mnoho emocí, pod článkem se rozhořela diskuze. Co se po roce změnilo?

Symbian vs. WindowsPhone: Souboj s jasným koncem? Nikoli! Aneb vše má své pro a proti

V minulém týdnu jsme zveřejnili pohled redaktora na Windows Phone a stal se z něj nejčtenější článek roku. Aby diskuze byla spravedlivá, přečtěte si nyní názor z jiného pohledu. 

Blogy čtenářů: Proč přejít ze Symbianu na Windows Phone několika slovy

Naši blogeři většinou nerozepisují sáhodlouhé texty, ale přesto se často z několika řádků dají vyčíst snadno pojmenované názory. Co si myslí bloger martin434 o Windows Phone?

Diskuse:

1–34 z 34
autor:MatKal 16. 5. 2013 04:27 | link
nadpis:Ano, je možné ještě zrychlitodpovědět
K celému článku mám jen jednu poznámku. Ano, je ještě možné zrychlit a to výrazně. Přechodem na modernější Windows Phone. Uživatel, který byl dodnes spokojený se Symbian Anna, musí nutně Belle považovat za krok kupředu. To ale neznamená, že ostatní systémy mezi tím neudělaly další mílové skoky. Windows Phone je paradoxně právě pro konzervativního uživatele, jenž nežádá od telefonu psí kusy (takoví už prostě odešli k Androidu), naprosto ideálním systémem.
autor:Krenstik 18. 5. 2013 21:02 | link
nadpis:Re: Ano, je možné ještě zrychlitvýše | odpovědět
Nezlobte se na mě, ale Win Phone je v porovnaní s Symb. trochu tragedie. Mám na mysli chybějici multitask, Zvonění jen na 30s mp3, chybějící profily, to vše jsou věci, které Win Phone posouvají o několik let zpět.
autor:MatKal 18. 5. 2013 21:27 | link
nadpis:Re: Re: Ano, je možné ještě zrychlitvýše | odpovědět
Já myslím, že jste o rok zpět, ne? Multitasking má WP ve stejné podobě jako jiné operační systémy, stejně jako profily, zvonění si můžete nastavit jaké chcete.
autor:Martin 19. 5. 2013 10:55 | link
nadpis:Re: Ano, je možné ještě zrychlitvýše | odpovědět
Musím souhlasit s Liborem,
rychlost Belle je srovnatelná s WP,v něčem je rychlejší Belle v něčem zase WP.A platí to i pro ostatní platformy.Rozdíly jsou minimální.Někde jinde je pak rychlost po delší době užívání mobilu.Tam nejvíce ztrácí Android,ale hodně záleží na uživateli,pokud si systém zaneřádí balastem, nemůže si pak stěžovat.To ve WP vlastně ani nejde, což je výhoda pro běžné uživatele.
autor:Libor Žuffa 20. 5. 2013 18:12 | link
nadpis:Re: Re: Ano, je možné ještě zrychlitvýše | odpovědět
Tady už mi to připadá jako žabomyší války majitelů supersportů, kdy se přetahují o desetiny sekundy ve zrychlení na 100Km/h. Přesně jak píšeš, nejde to paušalizovat na celý systém. V něčem je rychlý ten a v něčem zase tento.
Každopádně jak jsem psal, je srovnatelný s ostatními systémy a pokud ne, tak ostatní systémy předvídají kroky a otevírají aplikace ještě před dosednutím prstu na displej..
autor:MatKal 20. 5. 2013 19:23 | link
nadpis:Re: Re: Re: Ano, je možné ještě zrychlitvýše | odpovědět
Ano, jde to paušalizovat na celý systém Windows Phone. Neexistuje ani jediná operace, která by byla rychlejší na kterémkoli Symbianu, než na WP. Konečně si prosím nějaký nech vnutit, aby jsi pochopil, co tu meleš za propagandu.
autor:Toman 24. 5. 2013 23:26 | link
nadpis:Re: Re: Re: Re: Ano, je možné ještě zrychlitvýše | odpovědět
Jedinou propagandu tu mele MatKal. Pro mě je nejlepší verze S60 3rd, na Belle mě štve hlavně to, že prohodili zbytečně tlačítka menu a zpět, že vyhodili složky, které jdou naštěstí vytvořit, že zmizela položka "Vzdálené jednotky", zmizela položka "Přejmenovat detail" kontaktu, zmizela možnost zobrazování datových spojení v detailu protokolu (naštěstí je vyřešitelné modifikací), stejně jako např. to, že při vstupu do zpráv vleze nejprve do konverzací, které nemám rád, zmizela položka "vždy se zeptat" na typ připojení atd atd. Prostě se to zbytečně pseudoandroidifikovalo. Ale jinak je to samozřejmě v poho použitelné. :)
autor:MatKal 25. 5. 2013 01:15 | link
nadpis:Re: Re: Re: Re: Re: Ano, je možné ještě zrychlitvýše | odpovědět
A pro mě je zase lepší počítadlo, protože na nových kalkulačkách zmizely kuličky :-D
autor:Toman 26. 5. 2013 20:45 | link
nadpis:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ano, je možné ještě zrychlitvýše | odpovědět
Vy jste vážně úplně... no nebudu sprostej. Tohle jsou funkce, které dělají smartphone "smart". To, že to umí bejt půl dne (než tomu zdechne baterka) na Facebooku a že je pro to tuna nesmyslnejch aplikací nejsou smart funkce.
autor:Vlado 16. 5. 2013 08:36 | link
nadpis:PDF ctecka?, horsia klavesnica?odpovědět
Neviem presne co myslel autor absenciou PDF ctecky, ale v belle fp2 som standartne mal Adobe Reader, ktory pracoval svizne a poradil si bezproblemov so subormi PDF (okrem uzamknutych suborov heslom).
Na klavesnici sa da zapnut predikcia vkladania slov, funguje skvele, system sa sam uci a ponuka slova, ktore pouzivatel pouziva casto. Rychlejsi na pisanie je uz len swype, ktory mam standartne na prekvapenie v systeme ku ktoremu som utiekol, pretoze mi nevyhovoval WP8.
Ten kurzor v klavesnici sa objavi po tuknuti do textu a par sekund tam je, vtedy sa da posuvat tym kurzorom modrymi smerovkami dolu na klavesnici (pravdou je, ze je to trochu nestandartne a trochu nepohodlne, kym sa na to zvykne).
Jedina vec co ma mrzela po aktualizacii na FP2 bola nefunkcnost povodnych editorov fotografii a videa z FP1
autor:Libor Žuffa 20. 5. 2013 18:09 | link
nadpis:Re: PDF ctecka?, horsia klavesnica?výše | odpovědět
Já doufal v to, že to bude jen problém na mé straně;-). Nemám funkční USB a tak nemůžu provést reinstal fw, abych zjistil, jestli jsem čtečku nesmazal trojhmatem.. (mám za týden státnice a nedělám nic jiného, než že se učím, tak jsem ani nehledal info, jestli má být PDF ve firmwaru, nebo ne.. Díky a opraveno v článku.
Predikce fajn, ale je až moc snadné se při psaní překliknout a místo písmenka v horní řade zmáčknout slovo. Ovšem rozložení kláves oproti Anně je špatné.
Kurzor se objeví, ale pokud udělám víc překlepů za sebou, tak je opravdu otravné neustále přeťukávat z tlačítka mazání zpět do textu a opět mazat, tak jsem si mohl šipkama dojet kamkoli v textu. Absence stálých šipek mě neuvěřitlně štve, občas bych to hodil z okna:-D. (obrazně řečeno).
autor:Mejla 16. 5. 2013 13:24 | link
nadpis:nová aktualizaceodpovědět
Tak nezbývá než doporučit stažení nové aktualizace pro Belle refresh/FP2, jež obsahuje nové widgety (5/6ks), a je v ČR ke stažení ode dneška (aspoň na mé 701):
1.Kontakt - vylepšená verze "kontakt, jednotlivě", 2.nejnovější email (asi není pro refresh), 3.přepínač svítilny, 4.zobrazení webu (známe z betalabs), 4.zrcátko, 5.stopky. No a snad do 14 dní se dočkáme aktualizace emailu a kontaktů...
autor:Jura 17. 5. 2013 11:03 | link
nadpis:Re: nová aktualizacevýše | odpovědět
Na Belle Refresh byla asi před dvěma týdny uvolněná aktualizace kotaktů a zpráv. A dnes upgrade emailu.
autor:Libor Žuffa 20. 5. 2013 18:14 | link
nadpis:Re: nová aktualizacevýše | odpovědět
Tak tak, napsal bych článek, ale po několikahodinovém sezení u pc a učení se jen lehnu do postele a spím..
autor:Tamoadamo 16. 5. 2013 15:24 | link
nadpis:...odpovědět
Zaujímavé postrehy :-) Mám doma 808čku a FP2 ale nevymenil by som ju za nič ...
Dokým Nokia neurobí poriadneho nástupcu 808čky zostávam pri nej :-)
autor:Ryo2 16. 5. 2013 18:43 | link
nadpis:Re: ...výše | odpovědět
Taky mi víc než jen vyhovuje a souhlasím s tebou.
autor:Irena 18. 5. 2013 19:44 | link
nadpis:Re: ...výše | odpovědět
Také souhlasím, mám 808čku, jsem max. spokojená. Když porovnávám s telefony, které se teď na trhu objevují, ať to jsou s Androidem nebo s Windows, ještě nebyl telefon, který by mi nabídnul víc, než to, co teď mám, ať jde o paměť, vybavení ... zkrátka je to zatím pro mne nejlepší telefon :-)
autor:hodnypaja 19. 5. 2013 10:18 | link
nadpis:Re: Re: ...výše | odpovědět
Jsi Ireno šikovná holka. Jen trolík dá spoustu peněz za mobil co je jen rychlej :-)
autor:Libor Žuffa 20. 5. 2013 18:18 | link
nadpis:Re: ...výše | odpovědět
Zajímavé, 808 je velice oblíbený telefon (soudě i ze zahraničních stránek). Kdyby jí Nokia udělala stejnou reklamní kampaň jako Lumiím, tak na ní mohla vydělat stejně jako na uživateli oblíbené N8.
autor:Jura 20. 5. 2013 20:18 | link
nadpis:Re: Re: ...výše | odpovědět
S tím naprosto souhlasím. Na 808 nebyla de facto žádná kampaň. Kampaň byla zaměřená pouze na fotoaparát a technlogii PureView, ale na telefon jako celek nikoliv. Nokii (její politice) by se totiž nehodilo, kdyby "poslední" Symbian porážel v prodejnosti "nejnovější" WP.
autor:Mira 21. 5. 2013 10:29 | link
nadpis:Re: Re: Re: ...výše | odpovědět
Když jsem se na podzim chystal koupit 808,tak v Brněnské Olympii Nokia jsem telefon viděl akorát pod pultem na požádání.Na oficialním jejich show roomu nebyl.Samé užasné lumie a ještě k tomu jen atrapy.
Kam vedení tuhle značku vede nevím,nevím.Asi do pekla.
autor:meki 16. 5. 2013 15:31 | link
nadpis:808odpovědět
uz abych na tu 808 konecne nasetril
autor:hodnypaja 16. 5. 2013 20:21 | link
nadpis:reodpovědět
O tom žádná, že 808PW je nejlepší mobil. Ti co nechtějí dělat psí kusy jak píše Martin, tak těm doporučuji Aligator Senior, má to úžasně rychlý systém a je to levnější než dlaždičky špaténky :-)
autor:jeden z nas 17. 5. 2013 00:45 | link
nadpis:Re: revýše | odpovědět
THUMPS UP
autor:Jirka. P 19. 5. 2013 12:17 | link
nadpis:Klávesnice a šipkyodpovědět
Nezobrazují se náhodně, stačí se někam do textu dotknout prstem a šipky se zobrazí automaticky... PDF se mi zobrazí též.
autor:Libor Žuffa 20. 5. 2013 18:19 | link
nadpis:Re: Klávesnice a šipkyvýše | odpovědět
PDF je chyba u mě, opraveno.. Ano, ale šipky zase zmizí, pokud je nepoužiju, nebo ťuknu jinam. A je otravné pořád přeťukávat do textu..
autor:Jelimán 21. 5. 2013 08:34 | link
nadpis:Šipky a roletaodpovědět
Pokud je mi známo, tak šipky se ukážou až poté co klepneš do textu. A roleta se zatahuje jedním gestem nahoru. jen jí jakoby šoupneš nahoru to je celé.
autor:Metyn 21. 5. 2013 16:32 | link
nadpis:808 nejodpovědět
já též souhlasím s výše uvedenými názory na kvalitu 808. Taky jsem si ji nedávno pořídil. Kvalita foťáku je nejlepší z mobilů na trhu ale nezaostává příliš v jiných věcech. Vřele doporučuju dokud jde sehnat.
autor:Toman 27. 5. 2013 22:46 | link
nadpis:700odpovědět
Mě se na Nokii 808 nelíbí hlavně to, jak je těžká a velká, ale každopádně je to super telefon a proto mu Nokia neudělala absolutně žádnou reklamu. Věděla moc dobře, že by se na ty WP kraksny pak zákazníci ani nekoukli. :D Pro mě je z nových telefonů nejlepší Nokia 700, to je poslední telefon rozumných rozměrů, nemám rád ty přerostlé plácačky na mouchy.
autor:hodnypaja 28. 5. 2013 20:39 | link
nadpis:Re: 700výše | odpovědět
Máš pravdu Tomane, 808 žádná reklama. A WP kraksny jsou všude :-)
autor:will 5. 9. 2013 07:47 | link
nadpis:šipky na klávesniciodpovědět
šipky pro pohyb mezi textem se objeví vždy po klepnutí na část textu-tímje možno si zvolit "aspoň" přibližně místo kde se chceme pohybovat a pak šipkami doladit.nevýhoda je že se objeví cca na jednu sekundu-pokud nestihnete do té jedné sekundy šipku použít tak opět mizí
autor:Erik 18. 2. 2014 19:58 | link
nadpis:nokia n97 miniodpovědět
ahoj mam nokia n97 mini jde nak aktualizovat softwere diky
autor:ondrej450 3. 5. 2014 20:42 | link
nadpis:dostupnost - nokia 5230odpovědět
Ahoj, chci se zeptat jestli je symbian BELLE dostupný i na nokii 5230.
Díky :)
1–34 z 34
 
  • Pokud chcete odpovědět na něčí příspěvek, použijte odkaz „odpovědět“ u příslušného příspěvku.

libca

Jako každý z našeho týmu jsem velký fanda do mobilních telefonů, zvláště pak značky Nokia. Pokud bych si měl vybrat nejoblíbenější téma k článku, tak to budou jednoznačně novinky a uniklé informace. Nerad píši recenze o aplikacích. Mimo psaní článků mě můžete vidět i na našem fóru pod přezdívkou libca.

Zobrazit diskuzi